У Національному університеті “Львівська політехніка” 23 травня 2014 р. у рамках проекту Tempus-NEFESIE відбувся регіональний семінар з питань розвитку та удосконалення інноваційної та підприємницької діяльності ІТ-студентів в Україні. Семінар призначений передусім для викладачів, що працюють з креативними студентами.У першій частині семінару розглядалися цілі, задачі та результати проекту Tempus-NEFESIE, питання побудови національної екосистеми студентських інновацій і поточний стан справ з підготовки інноваторів у вишах. У другій частині семінару ІТ-підприємці і викладачі вишів обговорювали шляхи підвищення рівня компетенцій студентів ІТ напрямків в галузі інноваційної та підприємницької діяльності.
Ділилися досвідом і відповідали на запитання присутніх Ростислав Чайка, засновник Lviv Startup Club, стартап-консультант, за плечима якого близько 200 проектів, голова оргкомітету ряду ІТ-конференцій, співорганізатор тренінг-центрів компаній Epam і Artfulbits, Іван Кульчицький, кандидат економічних наук, бізнес-тренер, консультант з особистого розвитку та бізнесу, керівник проектів у Агенції Європейських Інновацій з 15-річним досвідом у організації та реалізації міжнародних і національних проектів, індивідуальних і корпоративних навчальних програм, розробці і реалізації бізнес-ідей, Ярослав Максимович, інвестор та засновник численних стартапів і Максим Лисак, співзасновник і директор львівського бізнес-інкубатора Startup Depot.
На думку Ростислава Чайки, перші кроки до стартапу потрібно робити у процесі навчання в університеті. Якщо студент під час навчання в рамках курсових чи дипломних проектів зумів написати з півдесятка продуктів, які є реально затребувані і якими користуються хоча б понад двадцять людей, то в такого студента вже є шанси на створення успішного стартапу. Тож у процесі навчання обов’язково слід передбачити реалізацію студентами нехай дрібних, але потрібних проектів, а ще – залучати студентів до наукових розробок. На думку виконавців проекту Tempus-NEFESIE, ефективним засобом спілкування українських студентів, дослідників і ІТ-професіоналів і виявлення їхнього творчого потенціалу стане Віртуальне Інновацйне Середовище. І хоча студентові типово бракує часу, Ростислав Чайка переконаний: людина завжди знаходить час на те, що для неї важливе, отож необхідною умовою для успіху є стійка внутрішня мотивація. Перспективною предметною областю для стартапів є рутинні процеси щоденної діяльності, адже майбутній успіх продукту безпосередньо залежить від кількості його споживачів, а все, що спрощує людську працю, неодмінно користуватиметься попитом. Особливо актуальними на сьогодні, за спостереженнями Ростислава Чайки, є мобільні застосунки і розробка ігор.
Іван Кульчицький (на світлині) ділився власними думками стосовно того, що потрібно зробити для успішного стартапу. Першим кроком, звісно ж, є пошук ідеї і своєї ніші на ринку. У світі вичерпалися нові елементи, зате ще можливі нові комбінації, і ідея – це нова комбінація старих елементів. Іван Кульчицький окреслив два принципово різні підходи для реалізації першого кроку. Один підхід полягає у тому, що спочатку народжується ідея, а вже потім для неї формується ніша на ринку. Другий (і, на думку доповідача, найкращий) – спостерігати, вивчати проблеми, бажання, очікування певної цільової аудиторії. Доповідач висловив цікаве спостереження, що студентам, які навчаються за ІТ-напрямами, варто тісніше спілкуватися зі студентами-гуманітаріями. Причиною цьому є те, що в середовищі гуманітаріїв народжуються проблеми, вирішення яких лежить у галузі ІТ, але бракує спеціалізованих знань. Іван Кульчицький наголосив на важливості створення при вишах інкубаторів академічного підприємництва. Крім цього, студентам варто пробувати себе у різних конкурсах і програмах, зокрема, у конкурсі Горизонт 2020 і міжнародному проекті “Рушай у віртуальну магістраль нескінченних можливостей твого майбутнього е-бізнесу” . Ще відомий бізнес-тренер пояснив, як знайти, привабити і втримати споживача.
Ярослав Максимович аналізував тактику поведінки підприємця-початківця за допомогою популярного способу “case study”, розбираючи один з власних продуктів. Він поділився спостереженням, що для успіху стартапу необхідними є достатньо глибоке розуміння якоїсь галузі, щоб побачити її проблематику, і наявність ресурсів для вирішення виявлених проблем. Найближче майбутнє, за його даними, за програмними продуктами для мобільних пристроїв, адже кількість ноутбуків, планшетів і смартфонів у світі постійно зростає і людина, що має сучасний мобільний пристрій, хоче його використати по максимуму. Коли доповідача запитали, над скількома проектами він працює одночасно, він відповів, що завжди потрібно концентруватися на чомусь одному, “бігти у дві сторони неможливо і мультизадачних людей немає”.
Максим Лисак розповів про переваги інкубатора Startup Depot, в якому для студентів створені пільгові умови. Startup Depot надає зручний робочий простір для продуктивної творчої праці і можливість отримати консультацію від експертів стосовно ідей для стартапів, а також долучатися до яскравих подій – хакатонів, презентацій, майстер-класів, бізнес-сніданків за участі успішних українських ІТ-підприємців та Демо-днів, на яких бажаючі презентують свої проекти спільноті інкубатора для одержання коментарів. Засновники Startup Depot мають амбітну мету – виправити той сумний і парадоксальний факт, що при всьому наявному в Україні інтелектуальному потенціалу досі немає всесвітньо відомих “чисто українських” компаній. Доповідач анонсував двохмісячні курси, які розпочнуться у вересні 2014 р. і призначені для тих, хто бажає розпочати власну справу.